وحدت و يكپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق كلمه ميان ايشان بلكه ضرورت توحيد كلمه بر محور كلمه توحيد براى همه موحدان و خداپرستان روى زمين، از تعاليم و آموزشهاى اساسى آيين اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.
و
بر همين اساس، قرآن كريم يكى از عمدهترین و سازندهترين اهداف رسالت رسول
اكرم صلىالله عليه و آله را تاليف قلوب و ايجاد انس و تفاهم به جاى خصومت
و دشمنى بيان مىدارد و اگر كسى در تاريخ، به ديده عبرت بنگرد اين معنى را
از شاهكارهاى رسالت محمدى صلىالله عليه و آله مىيابد.
«واعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا»
همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنيد و پراكنده نگرديد.
بعد
از رحلت پيامبر عظيمالشان اسلام اوصياى معصوم او كوشيدند تا آن وحدت و
يكپارچگى را حفظ كنند و آنان از حقوق شخصى خويش چشم پوشيدند و در طول
تاريخ، دانشمندان مصلح و همه تلاشگران راستين انسانيت، هم خودشان از عوامل
اختلاف و تجزيه گريختند و از دامن زدن به آتش خصومت بين مسلمانان، بركنار
زيستند و هم ديگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.
ما مسلمانان به اين آيه زيباى قرآن، بيشتر بايد بينديشيم:
«فتقطعوا امرهم بينهم زبرا كل حزب بمالديهم فرحون»
اهل
كتاب و پيروان اديان آسمانى و اتباع رسولان الهى، گروه، گروه شدند، ضد و
دشمن هم گشتند و هر يك به آنچه نزد اوست خرسند و شادمان گرديدند.
(المؤمنون /53)
طرح انديشه «وحدت جهان اسلام»
يكى از مشغوليتهاى فكرى ديرينه و اساسى حضرت امام (ره) بود كه او در طول
دوران فعاليت اجتماعى - سياسى خود چه قبل ازپيروزى «انقلاب» اسلامى و چه
بعد از آن لحظهاى از آن غفلت نورزيد. وفادارى صادقانه امام به «وحدت»
نه تنها او را به برجستهترين شخصيت انقلابى جهان اسلام تبديل نمود، بلكه
او توانست در ميان فرقههاى اسلامى مختلف نيز جايگاه بس رفيعى كسب نمايد.
استراتژى
مبارزاتى امام (ره): درجهت ايجاد بستر و شرايط لازم براى تحقق وحدت و
هميارى در جهان اسلام، اصولا روى دو محور عمده تمركز يافته است:
«حركت
فكرى - فرهنگى» و «حركت سياسى - عملى». امام (ره) با توجه به مراحل
مبارزه، «تعليم وتربيت» سياسى را زيربناى حركت سياسى دانسته و اولين
وظيفه مردم را در تحقق و توسعه، امر «تبليغ» و «تعليم» قرار داده است.
در اين زمينه امام خمينی (ره) فرمودهاند:
«...وظيفه
ما اين است كه از حالا براى پايه ريزى يک دولت حقه اسلامى كوشش كنيم،
تبليغ كنيم، تعليمات بدهيم، همفكر بسازيم، يک موج تبليغاتى و فكرى بوجود
آوريم تا يک جريان اجتماعى پديد آيد و كم كم توده هاى آگاه، وظيفه
شناس و ديندار در نهضت اسلامى متشكل شده قيام كنند و حكومت اسلامى تشكيل
دهند. تبليغات و تعليمات دو فعاليت مهم و اساسى ماست...»
امام
خمينى (ره) به عمق نقش اجتماعات دينى چه در بعد انديشه سازى و چه در بعد
اجتماع سازى به خوبى پىبرده بود. او اجتماعات و مراسم دينى را صرفا به
منظور كاربرد تعليمى و آموزشى آن در مقولات فكرى، مورد تشويق قرار نمىدهد
بلكه مهمتر از آن به نقش اجتماع سازى و شکل دهى روابط اجتماعى جديد از
طريق گردهمايىها و نيز آگاهى يافتن مسلمين از قدرت و نيروى ارادى و
انسانىشان هم اشاره دارد. به همين جهت است كه «روز قدس» به عنوان سمبل
وحدت جهان اسلام كه پيام انقلابى و ضد استعمارى هم دارد از سوى ايشان در
سطح جهان اسلام پيشنهاد گرديد و همچنين بزرگداشت «هفته وحدت» ميلاد حضرت
رسول (ص) (از 12 ربيع الاول به روايت اهل تسنن تا 17 ربيع الاول) مورد
حمايت وى قرار گرفت، چه اينكه از ديدگاه او روند وحدت بين مسلمين، ضرورت
ايجاد سمبلها و نهادهاى تازه اى را مىطلبد كه فراتراز زمان و مكان قرار
دارد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با هفته وحدت فرمودهاند:
«اگر
امروز بشريت متوجه اين رحمت بشود - رحمت وجود اسلام، رحمت تعاليم نبوى،
اين سرچشمه جوشان «وحدت» و آن را بيابد و خود را از آن سيراب كند،
بزرگترين مشكل بشر برطرف خواهد شد. اگر چه همين امروز هم، تمدنهاى موجود
عالم، بلاشک از تعاليم اسلام بهره مند شده اند و بدون ترديد آنچه از
صفات و روشهاى خوب و مفاهيم عالى در بين بشر وجود دارد، متخذ از اديان
الهى و تعاليم انبياء و وحى آسمانى است و بخش عظيمى از آن، به اسلام متعلق
است، ليكن امروز بشر به معنويت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذير اسلام -
كه هر دل با انصافى آن معارف را مىپذيرد و مىفهمد - نيازمند است. لذاست
كه دعوت اسلامى در جهان، طرفدار پيدا كرده است و بسيارى از غير مسلمين هم
دعوت اسلامى را پذيرفتهاند».